(004) 021 315 56 78
(004) 076 225 13 66
Casa de bilete
Acasa
Bilete    Cauta
 Harta site Contact     Instagram             
 

Home/Prima pagina   ←Subiect precedent  
Subiect urmator→
 

TRCT ISTORIC ARHIVA DE AUR





Teatrul de Revistă “Constantin Tănase” București, Calea Victoriei nr.33
Constantin Tănase Omul- Artistul- Cetateanul
(05.07.1880- 29.08.1945)


S-a născut la Vaslui, în dulcea Moldovă. Pe Strada Hușului. Familie civilizată de farmacist. Primele întâlniri cu teatrul le-a avut de băiețandru, "pentru că de câte ori veneau trupele de teatru în Vaslui căutam prin toate mijloacele posibile să trag eu cortina". Tot în copilărie, "în beciul lui Ion Tănase", se jucau piese sub conducerea tânărului Constantin Tănase.
Ce se juca?
1. Legenda Meșterului Manole
2. Căpitanul Valter Mărăcineanu
3. Constantin Brâncoveanu
Pe urmă, a mers la gimnaziu tot în Vaslui și a debutat ca actor. Pai, cu așa un fizic. În 1896, caută să intre la Liceul Militar din Iași, dar este respins. Se duce la liceu la Brăila. Bun liceu și un bun învățător, scriitorul talentat Ion Adam.

Devine și el profesor (după liceu imediat) într-un cătun, tot în județul Vaslui. Are 19 ani și, fară știrea părinților, se-nscrie voluntar într-un regiment de cale ferată. Face o impresie minunată și e înaintat foarte repede la gradul de sergent – Regimentul 11 Căi ferate. Face spectacole pentru Crucea Roșie și cântă la Biserica Popa Tatu în cor, peste tot, lumea e îndrăgostită de energia și optimismul sau. Vede Curcanii de Grigore Ventura și e marcat.

În 1901 joaca cu un alt actor popular, specializat în monoloage, într-o comedie - Ofițerul și ordonanța.
Pleacă apoi din serviciul militar și se înscrie la Conservator, în 1902, unde va fi admis la secțiunea Comedie, după ce a năucit cu recitarea unei fabule cu care a avut un succes grandios: "Naiul, cobza și vioara".
În Conservator va juca în "O noapte furtunoasa' de I.L. Caragiale pe Jupân Dumitrache, chiar pe scena Teatrului Național. O duce greu cu banii și, paralel cu orele la Conservator, este corist la Biserica Popa Tatu, figurant la Teatrul Național și se reangajează la cazarma regimentului de unde a plecat cu serviciul militar satisfăcut. Se împrietenește cu actorul Cazimir Belcot, și teatrul îi intra în sânge, fiind foarte marcat și influențat de acest actor. Îl găsim în distribuțiile Teatrului Național, intre anii 1903 și 1905 – până când absolvă Conservatorul.

Primele roluri: "Conu’ Leonida față cu reacțiunea" și "D’ale Carnavalului" de I.L. Caragiale, "Sânziana și Pepelea" de Vasile Alecsandri și "Ruy Blas" de Victor Hugo. A urmat și cursurile de canto ale Conservatorului și și-a dat examenul cu Don Basilio din “Bărbierul din Sevilla" de Rossini.
Se însoară cu Josephina Reitman, actriță, și colindă țara cu trupa Poenaru. Joacă teatru peste tot. Îl înlocuiește pe V. Maximilian în "Văduva vesela". Marele Petre Liciu organizează o noua trupă de teatru, în care intră și Constantin Tănase, și începe și ea să colinde țara, dar când ajunge la Pitești afla că în "Moldova e jale. A izbucnit răscoală. Era anul 1907". Se întoarce și joacă într-o trupă la Grădina Ambasador.

În 1912 devine asociat contractual la Asociația lirică-Opereta. Și pentru prima dată sunt introduse tente actuale în operete clasice. Tente scrise de Cazimir Belcot. Textele au caracter de actualitate și sunt foarte gustate de public. Cu Opereta va pleca în turneu în Orientul Apropiat.
Iar în 1914 face o călătorie de studii în Austria, Germania și Franța.
Începe imediat munca de teatru de revistă și ajunge unul dintre cei mai populari actori.

Actorii ţin minte totul, dar mai ales uită totul. Dar nu uită seara debutului şi nu uită nici emoţia, înfrigurarea, bătaia inimii din "seara de pomină", cum o numea ziaristul Dem Theodorescu. Găsesc într-o carte veche astfel de mărturisiri. Oameni care nu mai sunt, dar care au lăsat urme de platină să scânteieze, să ştim şi noi, cei care am urmat, care este drumul.

"Sunt 27 de ani de când am debutat. Eram militar şi-n anul I de conservator. Pe scena Parcului Oteteleşanu urma să se joace "Doctorul damelor" – o comedie muzicală. Regizorul mare care era Petre Liciu mi-a dat rolul comisarului. Adică aşa deodată am jucat un rol mare. Rolul nu l-am pregătit prea bine, aşa că n-am avut emoţii. Dar... am reportat un mare succes. În rolurile mărunte pe care le jucam la Teatru Naţional, mă bâlbâiam regulat. Regulă generală: cum aveam un rol mare, venea şi succesul mare. În 1910, am debutat la Operetă, în Husarii de Kalman. Mi-a plăcut şi după asta mi-am făcut eu singur o trupă de operetă. După 3 ani, am debutat la Teatrul de revistă în "Războiul la Şantan" de Ranetti. De atunci, am jucat necontenit la revistă, în afară de vremea pe care mi-am petrecut-o pe front. (Constantin Tanase) Sursa: jurnalul.ro

OMUL — ARTISTUL — CETĂŢEANUL
Viaţa lui Tănase este de aceia plină de învăţăminte şi înainte de a servi drept explicaţie la o carieră ea evocă odată cu anumite permanenţe ale firii omeneşti pagini din bucuria şi durerea românului mijlociu, ale acelui român, care şi-a făcut datoria fără să se „învârtească”, fără să „tragă chiulul”, aşa cum de atâtea ori exemplul celor mari l-ar fi îndemnat. In povestirea noastră vom trece în revistă episoadele cele mai importante ale unei vieţi care s-a desfăşurat în medii foarte variate păstrând mereu contactul cu aspiraţiile medii ale poporului, cu izvoarele nesecate ale sentimentalismului popular.

Vor defila înaintea cititorului atent, amintirile copilăriei vasluiene, când pasiunea artistică mijea în mormolocul mai vioi şi mai dezgheţat decât presupunea vârsta fragedă, isprăvile liceanului debutant în meseria de director de teatru, aventurile învăţătorului care alături de Ion Adam aplica pe teren sisteme personale de pedagogie, veselia şi necazul soldatului Tănase în cei şapte ani de oştire, visurile plutonierului reangajat elev în aceiaş timp la Conservator, asprele condiţii ale debutului, participarea la primele companii de teatru şi de operetă, împrejurările celui dintâi turneu în străinătate, campania din 1913, experienţa războiului celui mare, triumful revistei în epoca neutralităţii şi renaşterea ei în perioada de după răsboiu sub semnul lui Tănase precum şi etapele principale ale unei cariere care a culminat în festivitatea de la Cercul Militar la care alături de Suveran au participat aţâţia valoroşi fruntaşi ai vieţii noastre publice.

Povestirea va merge până în zilele de astăzi mai puţin grijulie de a păstra întâmplărilor parfum românesc dar atentă la zvâcnirea de autenticitate a faptelor la descrierea pasagiului moral şi sufletesc în care s-a născut, a crescut şi s-a dezvoltat Tănase. Nu va fi un panegiric, nici o apologie. Tănase e obişnuit să vorbească fără perdea.
Tănase spune tot. Aşa a făcut şi de astă dată.

Amatorii de „picanterii” vor fi poate dezamăgiţi aflând că înapoia aparenţelor de strălucire şi de fast, înapoia baletistelor şoldii şi a cupletelor deochiate, se ascunde o viaţă temătoare de cele sfinte, un suflet generos şi iubitor de oameni. Va fi greu, desigur, să convingem pe foarte mulţi dintre admiratorii lui Tănase că marele comic este un timid, că averile pe care le-a câştigat prin muncă cinstită au luat calea bisericii şi a instituţiilor de cultură şi de binefaceri. Dovezile pe care le vom aduce însă nu vor putea decât să înfăţişeze alături de acel Tănase pe care toată lumea l-a văzut pe scenă, măscărici, un Tănase necunoscut de marele public, un Tănase demn de încrederea pe care a inspirat-o artiştilor, literaţilor, oamenilor de ispravă.

Sursa: "VIATA DE HAZ SI DE NECAZ A LUI CONSTANTIN TANASE" de Nicolae Carandino

* * * * *
Ziua Mondială a Râsului se sărbătorește în prima duminică a lunii mai a fiecărui an. Cu această ocazie se organizează evenimente care stârnesc râsul, precum spectacole cu clowni, picturi pe față, prezentări de povești, spectacole de teatru de păpuși, concursuri de baloane și ședințe de râs colective.

Inițiativa de organizare a Zilei Mondiale a Râsului, îi aparține doctorului indian Madan Kataria, care a constatat că râsul sporește capacitatea de concentrare și rezistența la efort, crește încrederea în propria persoană și imbunătățește relațiile cu cei din jur, fapt publicat în 1995, când savantul a scris un articol intitulat "Laughter, the Best Medicine" ("Râsul, cel mai bun medicament").

Teatrul de Revistă, un furnizor constant de "râs", s-a creat pornind de la mai multe rădăcini: spectacolul de cabaret franțuzesc pe muzică, la care Tănase - și acesta a fost printre marile lui merite - a adăugat cuvântul, a adus monologul, cupletul satiric, cupletul muzical și toate celelalte mijloace de realizare a unui spectacol de gen. (Extras din cartea "De la Dolhasca.... pe Calea Victoriei" - Alexandru Arșinel)

Patronul nostru spiritual, Constantin Tănase (n.05.07.1880- d.29.08.1945), a pus bazele trupei de teatru Cărăbuș în București în 1919, împreună cu care urma să creeze o tradiție de teatru de revistă pe parcursul următorilor 20 de ani, tradiție prezentă și astăzi, mai ales la Teatrul de Revistă "Constantin Tănase".

Revista românească modernă este legată de numele și activitatea lui Constantin Tănase și a Companiei "Cărăbuș". Teatrul de revistă s-a născut pe data de 23 mai 1919, când pe strada Academiei, pe locul unde funcționase Grădina de Vara „Amicii orbilor” a fost pusă piatra de temelie a Grădinii „Cărăbuș”.

De ce „Cărăbuș”?
Aurel Storin enumeră ipotezele, în număr de trei. Arhitectul Van Saanen-Algi, bun prieten cu Tănase, își amintește că el a făcut schița grădinii, a viitorului teatru, care semăna cu un „coleopter”, un cărăbuș în toată regula. O altă variantă vorbește despre ideea lui Tănase de a i se spune grădinii pe românește, „Cărăbuș”, iar o a treia ipoteză pornește de la mărturisirea lui Tănase că de numele „Cărăbuș” era legat de pe vremea când juca într-o comedioară prelucrată după o farsă franțuzească în care el era ordonanța unui ofițer bețiv și cartofor. Numele ordonanței: Cărăbuș.

După Compania Cărăbuș (1919 - 1939) și după dispariția marelui actor popular "C.Tănase" (1945), Teatrul Tănase a funcționat sub alte denumiri temporare (Ansamblul de Estradă, apoi Teatrul de Stat de Estradă și, în 1962 Teatrul satiric - muzical "C.Tănase") până în anul 1990, când a primit titulatura cea mai adecvată, sub care funcționează și astăzi, Teatrul de Revistă "Constantin Tănase". Până în 1991, Teatrul "C-țîn. Tănase" a beneficiat de trei scene permanente : Sala Savoy (Calea Victoriei 33-35), Sala Victoria (Calea Victoriei, 174) și Grădina Boema. În prezent beneficiază numai de scena Salii Savoy și de Grădina de vară Herăstrău.

Teatrul de Revistă "Constantin Tănase", continuatorul de drept și de fapt al tradiției revistei românești, are o activitate neîntreruptă în acest domeniu, timp în care s-a impus ca o instituție artistică de prestigiu ce se bucură de prețuirea unui public numeros.
Acest gen de teatru care îmbină într-un mod specific gustul montărilor de fast cu satira socială și cetățenească s-a dovedit a fi un gen de spectacol unic în lume, nemaiîntâlnit pe celelalte scene de divertisment.

Pe scena acestui teatru s-au afirmat și au evoluat cele mai importante personalități ale genului: autori, compozitori, actori, interpreți, balerini, dirijori, regizori artistici, coregrafi, scenografi, care, preluandu-i tradiția, au reînnoit permanent revista românească. Dintre aceștia amintim pe : Constantin Tănase, Mia Apostolescu, Maria Tănase, Ion Antonescu - Cărăbuș, Dan Demetrescu, Vasile Tomazian, Marilena Bodescu, Horia Căciulescu, Radu Zaharescu, Horia Serbănescu, Mircea Crișan, Elena Burmaz, Alexandru Arșinel, Stela Popescu, Nicu Constantin, Cristina Stamate, Alexandru Lulescu, Gică Petrescu, Nicolae Nițescu, Luigi Ionescu, Nicușor Constantinescu, Nicolae Frunzetti, Bițu Fălticineanu, Nicolae Dinescu (regizori), Ion Vasilescu, Gherase Dendrino, H. Mălineanu, Gelu Solomonescu, Nicolae Patrichi, Sergiu Malagamba (dirijori), George Voinescu, Arh.Theodora Dinulescu, Puiu Ganea (scenografi), Oleg Danovscki, Nicolae Sever, Sandu Feyer, Adriana Dumitrescu, Cornel Patrichi, Cornel Popovici (coregrafi).

Toate acestea situează activitatea Teatrului de Revista "C.Tănase" ca pe un etalon artistic, scena pe care se realizează cele mai importante spectacole de revistă, la care contribuie personalitățile de frunte ale genului. Dintre aceste personalități s-au ales și cele mai multe dintre vedetele emisiunilor de divertisment ale Radioului și Televiziunilor.
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" a realizat numeroase turnee în țară și în străinătate, uneori impunându-se pe cele mai mari scene de gen ale lumii: Olympia - Paris, Friedrichschtadt Palast - Berlin, Paladium - Londra, precum și pe scene din Israel, Ungaria, Statele Unite ale Americii, Canada, Australia, Moscova, Varșovia, Atena, Istambul, etc.
CLICK AICI DESCHIDERE
ALBUM FOTO


IN MEMORIAM
CLICK PE FOTOGRAFII





IN MEMORIAM DUMITRU FURDUI 27.10.1936-13.04.1998

 

IN MEMORIAM DOREL LIVIANU 10.10.1907-02.04.1997

 

IN MEMORIAM VASILICA TASTAMAN 06.10.1933 - 30.03.2003

 

IN MEMORIAM DAN SPATARU 02.10.1939 - 08.09.2004

 

IN MEMORIAM FARAMITA LAMBRU 15.09.1927 - 12.12.1974

 

IN MEMORIAM solista MIA BRAIA 08.09.1911 - 03.07.1996

 

IN MEMORIAM actorul, tenorul, textierul CIUPI RADULESCU 03.09.1930-17.12.2010

 

IN MEMORIAM Compozitorul GHERASE DENDRINO 02.09.1901 - 04.01.1973

 

IN MEMORIAM Actorul HRISTU NICOLAIDE 02.09.1908 - 1989

 

IN MEMORIAM Constantin Tanase 05.07.1880-29.08.1945 `Visul lui Tanase`

 

ISTORIC: Lisette Verea 27.08.1914-27.08.2013, la Teatrul Tanase in anii `30

 

IN MEMORIAM Ion Antonescu Carabus 23.08.1915-05.09.1974

 

IN MEMORIAM Jean Constantin (21.08.1927 -26.05.2010) `Omul care aduce hazul`

 

ISTORIC: C-tin Tanase a deschis Teatrul Carabus cu premiera Revistei `Pisica pe orez` pe 2 iulie 1919

 

ISTORIC: 07.02.1935 STROE si VASILACHE au prezentat `BING BANG`, primul film integral cu sonor

 

Stela_Popescu 21.12.1935 -23.11.2017 Ramas bun, Steaua Revistei Romanesti!

 

Cristina_Stamate 08.02.1946 -27.11.2017. Ramas bun, Sufletul Revistei Romanesti!

 

PAUL TALASMAN (12.06.1952 - 14.02.2020) Odihna vesnica!

 

IN MEMORIAM GIGI MARGA 22.04.1929-10.06.2020, a colaborat in anii `60 cu Teatrul Tanase

 

NAE_LAZARESCU (30.01.1940-19.12.2013), un simbol al REVISTEI ROMANESTI!

 

IN MEMORIAM Alexandru Jula (24.07.1934 -03.06.2018) Odihna vesnica!

 

ISTORIC: Teatrul Savoy `Stroe stie si le spune` Pe urmele unui bilet, valabil joi 10.02.1949

 

Istoric: C-tin Tanase  05.07.1880 - 29.08.1945, singurul roman care a dansat langa Charlie Chaplin

 

IN MEMORIAM Lucky Marinescu (12.07.1934 - 10.01.2018) interpreta de muzica usoara la `Tanase`

 

IN MEMORIAM DEM RADULESCU (21.09.1931-17.09.2000)

 

IN MEMORIAM Mircea Crisan (08.08.1924 -22.11.2013) Premiul special pentru Teatru de Revista 2006

 

IN MEMORIAM Vasile Vasilache Jr. (14.06.1941-1991) compozitor

 

IN MEMORIAM Puiu Calinescu 21.06.1920-16.05.1997, la Teatrul Tanase intre 1948-1997

 

IN MEMORIAM Aurelian Andreescu (12.05.1942 - 22.07.1986). A activat la Teatrul Tanase intre 1965-1986

 

IN MEMORIAM N. STROE 05.05.1906 -24.06.1990 actorul cap de afis cu o cariera de peste 60 de ani

 

IN MEMORIAM Luigi Ionescu 03.04.1927-04.10.1994, la Teatrul Tanase 1951-1987

 

IN MEMORIAM Gica Petrescu (02.04.1915- 18.06.2006) pe scena Teatrului de Revista `C-tin Tanase`

 

Teatrul de Revista `C.Tanase` anunta cu regrete de necuprins, moartea d-nei Dir.Adj. Mihaela Stroe Capataneanu

 

IN MEMORIAM Sergiu Malagamba (06.02.1913-15.04.1978) omul orchestra, dirijor la Teatrul Tanase

 

Istoric Valeriu Nutescu la `TANASE` 1957-1963. Aniversare ziua de nastere 19.01. La multi ani !

 

IN MEMORIAM Aida Moga (12.01.1926-27.07.2001), la Teatrul Tanase intre 1957-1965

 

IN MEMORIAM Regizorul Bitu Falticineanu 16.04.1925 -05.01.2012 la Teatrul de Revista `C-tin Tanase`

 

IN MEMORIAM Nicu CONSTANTIN 31.07.1939-15.09.2009, actor la TRCT

 

IN MEMORIAM Petre Mihaescu (14.03.1928- 17.08.2011) compozitor, dirijor, director Teatrul `Tanase`

 

IN MEMORIAM Mircea Albulescu (04.10.1934- 08.04.2016) Foto redeschidere Sala Savoy

 

IN MEMORIAM Vasile Vasilache Sr. (26.10.1907- 04.04.1944)

 

IN MEMORIAM actorul Horia Serbanescu 16.03.1924- 19.09.2010 la Teatrul de Revista `C.Tanase`

 

IN MEMORIAM Mihai (Puiu) Maximilian textier emblematic al Teatrului de Revista 20.12.1933- 14.12.1998

 

Aurel_Storin (12.01.1937- 06.11.2015) textier, secretar literar

 

IN MEMORIAM Ion Vasilescu 04.11.1903- 01.12.1960 dirijor la Teatrele Carabus, Alhambra, Gioconda

 

IN MEMORIAM Maria Tanase (25.09.1913- 22.06.1963), se alatura Teatrului `Carabus` in 1934

 

IN MEMORIAM Viorica Ionescu 08.11.1928 -20.03.2005, pianista orchestrei TRCT timp de 30 ani

 

Turnee Olympia Paris, La premiere tournee officielle du Grand Music Hall de Bucharest en France

 

IN MEMORIAM MIHAI (Misu) FOTINO (14.09.1930-13.01.2014)

 

Istoric 1965 -1966 Trio Alpin la Teatrul Satiric Muzical `C. TANASE` Foto Mario Ovidiu Madius

 

IN MEMORIAM Octavian Sava, Textier, scriitor si umorist 01.02.1928 -02.12.2013

 

IN MEMORIAM Dumitru Rucareanu (26.10.1932 -03.03.2013) la Teatrul de Revista `C-tin. Tanase`

 

IN MEMORIAM Narghita (14.01.1939- 26.02.2013). La Teatrul Tanase 1956-1957

 

IN MEMORIAM NICOLAE NITESCU (19.11.1930-18.09.2012) solist la TRCT

 

ISTORIC: Tanase si vedetele sale- Lisette Verea, Lulu Savu, Lizica Petrescu, Mia Steriadi, Elena Zamora, etc.

 

Istoric Alexandru Luca solist vocal 1982-1996 la TRCT La multi ani 22.07.!

 

Teatrul Carabus, condus de C-tin Tanase (05.07.1880 - 29.08.1945), turneu in Orient 1939

 

ISTORIC: Primul Spectacol de Teatru de Revista de Matei Millo 19.11.1872

 
  • Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)

  • Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)

  • Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)


Imagine
Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)
Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)
Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)
Istoric Arhiva de Aur a Teatrului de Revista `CONSTANTIN TANASE` (incepand cu 1919)

    Pagina 1 din 1   

Reddit
Digg It
Tumblr


Alte articole similare


Home/Prima pagina ←Subiect precedent
Subiect urmator→
Top





Termeni si conditii  |  Contact  |  Harta website

 

Teatrul de Revista `Constantin Tanase` este o Institutie de Cultura a Primariei Municipiului Bucuresti.
© TeatrulTanase.ro 2008 - 2020