(004) 021 315 56 78 Luni - Duminica, 09.00 - 19.00
Acasa
Bilete
Harta site Contact            
 



STIRI DIVERSE MEDIA
 16.11.2018 - Israel Turneu Teatrul de Revista C-tin Tanase, real succes: A fost cu rasu` - plansu` Articole DCnews.ro, UZPR
 06.11.2018 - Israel Articol Jurnalul Saptamanii Cronica Turneu: Un succes de zile mari `Ca la Tanase`
 06.11.2018 - Israel ICR Tel Aviv `Ca la Tanase!` intalnire cu publicul israelian si membrii Teatrului de Revista `C-tin Tanase` Comunicat Presa
 25.10.2018 - Vasile_Muraru articol jurnalul.antena3.ro Farse intre actori `Praf de scarpinat si coji de salam`
 21.10.2018 - IN MEMORIAM DAN SPATARU Spectacol la Sala Palatului, ora 19, invitat Alexandru Arsinel
 15.10.2018 - Festivalul de Umor de la Vaslui Arma condeiului `Constantin Tanase si armata` Articol Trustul de Presa MAPN
 09.10.2018 - Teatrul de Revista `C-tin Tanase` Bucuresti -omagiu memoriei victimelor Holocaustului, cu ocazia Zilei Nationale de Comemorare a Victimelor Holocaustului

Istoric Arhiva de Aur +++

Istoric C-tin Tanase  05.07.1880 - 29.08.1945, singurul roman care a dansat langa Charlie Chaplin  +++

Istoric C-tin Tanase (n.Vaslui 05.07.1880 -d.Bucuresti 29.08.1945) `Se-ntemeiaza Templul Comediei` +++

Istoric Ion Vasilescu 04.11.1903- 01.12.1960 dirijor la Teatrele Carabus, Alhambra, Gioconda +++

Istoric 1915 Actorul Constantin Tanase, sub masca primului ministru liberal Ionel Bratianu, in Spectacolul de Revista `Plici` +++

Istoric 1965 -1966 Trio Alpin la Teatrul Satiric Muzical `C. TANASE` Foto Mario Ovidiu Madius +++

Istoric 1951 Ion Antonescu- Carabus, un actor dedicat cu totul Teatrului de Revista +++

Istoric_N. STROE, omagiat de fiul sau Eugene Nacht-Stroe (La multi ani 21.04.!)  +++

Istoric 31.03.2011 `Spovedania unui umorist` textierul Dan Mihaescu (05.06.1933- 24.01.2013) +++

Istoric 1923 G. Timica si N. Kanner in Spectacolul de Revista `Cui i-o spui` +++

Istoric 1929 Un balet de revista al Companiei `Carabus`, infiintata la 23.05.1919 +++

Contact Webmaster
ARHIVA STIRI  «-»  2018 Articole, Interviuri
inapoi
Bilete
   Program



10.08.2018 - Istoric TANASE - ACTORUL CARE A INVESELIT O LUME Mica istorie a hazului de necaz




TĂNASE, ACTORUL CARE A ÎNVESELIT O LUME



Am ales să facem acest ușor contrapunct dintr-un motiv foarte simplu, dar foarte complex pe de altă parte. Este în ADN-ul românului să-și exprime spiritul de libertate și libertatea spiritului prin hazul de necaz. Iar de când marele Constantin Tănase a pus bazele Teatrului „Cărăbuș”, hazul de necaz a ajuns „instituționalizat”.

Să poposim deci pe Strada Academiei, acolo unde a fost pusă piatra de temelie a Grădinii „Cărăbuș”. În primăvara anului 1919, la 23 mai, ora 11, s-a inaugurat primul teatru stabil de revistă, care a avut o activitate neîntreruptă timp de două decenii.

ConstantinTanase-Visul lui Tanase

Aurel Storin, în monografia intitulată De la Cărăbuș la Savoy, povestește că la inaugurare s-a „băut vin negru și s-au ciocnit, într-o atmosferă destinsă, cupe de șampanie”.

Mai mult decât atât, un actor al Teatrului Național a „desfășurat ceremonios un pergament de pe care a citit versurile scrise cu acest prilej de către George Ranetti.

Și, ca ritualul să fie aproape regesc, totul a continuat într-o mare veselie, pergamentul fiind pus ceremonios într-o sticlă de șampanie, ce a fost îngropată la temelia scenei.

Teatrul a fost deschis publicului câteva luni mai târziu, pe 2 iulie, cu spectacolul Pisică pe orez.

Au urmat spectacole de succes, dar și eșecuri, umilințe, orgolii rănite. Vasluianul Tănase își împlinise visul. Adusese din Franța cabaretul, dar i-a dat și specific românesc prin adăugarea textelor, a cupletelor satirice. Mitică al lui Caragiale evoluase. „Cărăbuș” era locul în care mai-marii zilei erau puși la zid cu un arsenal de arme albe: ironie, pamflet, satiră.

Nici Nicolae Iorga, marele savant și istoric român, nu a fost iertat de cupletiștii Teatrului „Cărăbuș”. Ba, ca orice om cu inteligență superioară, nu se simțea niciodată jignit de aluziile făcute la persoana sa și mergea frecvent la „Cărăbuș”, unde se amuza copios. În acea vreme circula o anecdotă, pe care Aurel Storin o povestește în monografia dedicată teatrului:

„În trenul de Cluj, Nicolae Iorga începuse la București să scrie o piesă pentru Teatrul Național, pe care avea s-o termine până la sosirea în orașul transilvan. În compartimentul său intră un tânăr care fuma. Invitat de Iorga să nu mai fumeze în compartiment, tânărul îl întrebă obraznic: Dar cine ești dumneata? Și savantul îi răspunde: Se cunoaște tinere că nu ai fost să vezi revistele lui Tănase”.



INCENDIUL

În ultima zi a anului 1937, chiar în timpul unei premiere, a avut loc un mare incendiu în Sala Eforie a teatrului, situată pe Bulevardul Elisabeta.

Un ziarist al vremii, George Mihalache, descria evenimentul:10

„Nu era vorba de nicio glumă. Flăcările, tot mai lacome și furioase, își întindeau ghearele sângerii prin sală, iar Tănase, ca paralizat, nu scotea nicio vorbă, fixând cu priviri halucinante când culisele, când spectatorii. Brațele inerte în lături, ca două vâsle părăsite, iar fardul gros i se topise pe obraji, transformându-se într-o mască stranie pe care se zugrăveau uimirea și deznădejdea…”

Cu toate acestea, Aurel Storin consideră că focul de la Eforie a fost „examenul imensei popularități de care se bucura Constantin Tănase”. Întreaga țară a sărit în sprijinul lui Tănase. Se făcuseră liste de subscripție publică. Așa că la trei săptămâni de la dramaticul eveniment, „Cărăbuș” renaște din propria cenușă și reia spectacolul la Sala Savoy.

Tanase, singurul roman care-a dansat cu CHARLIE CHAPLIN

Este exemplul care ne arată câtă nevoie avea românul de acest teatru, de acest loc unde să râdă de defectele potentaților zilei.

A venit criza economică, apoi războiul. Societatea era din ce în ce mai bulversată și mai dezorientată, iar vremurile din ce în ce mai tulburi. În 1944 se întorc armele împotriva Germaniei, ceea ce a dus la scurtarea celui de-al Doilea Război Mondial, dar și la sosirea Armatei Roșii în țară.



SALA VICTORIA

Pe Calea Victoriei la numărul 174 a funcționat, înainte de 1944, Ambasada Germaniei la București. Într-un spațiu de la subsolul clădirii se află locul unde s-a sinucis fostul ambasador german, Manfred von Killinger.

Preluând clădirea drept captură de război, Armata Roșie a clădit o anexă, care avea să devină un fel de sală de festivități a Cartierului General, instalat, în toamna anului 1944, la București. Ulterior clădirea a fost cedată Primăriei, care cumpărase locul cu mulți ani înainte, iar aceasta a renovat-o transformând-o în sală de teatru. Sala avea 710 locuri, cu peste 100 de locuri mai mult decât Sala Savoy.

Sub denumirea de Sala Victoria, aceasta a fost destinată spectacolelor Teatrului satiric-muzical „Constantin Tănase”, care a folosit-o în acest scop până la începutul anilor ’90.

Sala, cu o scenă mare, cu o cabină pentru artiști la parter, câteva cabine la subsol și o dotare de teatru relativ corespunzătoare, nu atrăgea absolut deloc publicul.

Mulți ani de zile, teatrul a depus eforturi însemnate pentru a-și atrage publicul în Calea Victoriei 174. Fără succes însă.



COMUNISMUL ȘI REVISTA



După moartea lui Constantin Tănase, în 1945, teatrul care a funcționat sub denumirea de Teatrul Savoy își căuta identitatea, iar adaptarea la noile realități nu a fost tocmai ușoară. Actorii trupei „Cărăbuș” se risipiseră. Directorii parcă erau niște comete. Teatrul ducea o acerbă luptă pentru supraviețuire. Cenzura se întețise, se făceau zeci de vizionări pentru un spectacol, era mult mai greu să spui pe scenă ceea ce oricine vedea cu ochiul liber pentru că – nu-i așa? – sinceritatea costa scump. Până în 1952 așa au stat lucrurile în Teatrul de Revistă.

După primele decenii ale comunismului în România, teatrul de pe Calea Victoriei intră într-o nouă etapă. Apar primele semne ale relaxării ideologice, dar nu durează prea mult și șurubul începe din nou să se strângă. Multilanta cenzură devine – pentru a câta oară?! – prezentă, frica este instaurată din nou.

vivat revista

Cu toate acestea sălile teatrului se umpleau, lumea se amuza de „șopârlele” pe care actorii le introduceau în textele lor. Exista o complicitate între artiști și public, pe care funcționarii cenzurii nu o puteau controla. Teatrul de revistă devenise o adevărată baricadă a rezistenței subtile.

Un capitol aparte al teatrului îl constituie Grădina Boema, o extensie a teatrului pe timp de vară. Aici publicul venea și se răcorea, atât la propriu, cât și la figurat. Viața Boemei nu a fost lungă: doar 10 stagiuni.

Revoluția din 1989 a dat iluzia că lucrurile se vor schimba în bine. Descătușarea se produsese. Totul trebuia să renască din propria cenușă. Dar nu a urmat altceva decât o foarte lungă tranziție. După 1990, interesul publicului pentru teatru scăzuse dramatic. Îi luase locul televiziunea, al cărei program se dilatase de la două ore la 24.

Celebra grădină – unde evoluau Stela Popescu, Alexandru Arșinel, Cristina Stamate și mulți alții – a fost pusă la pământ ca să se facă loc unor depozite pentru Biblioteca Centrală Universitară.

Gradina Boema cu Moculescu, Banica, Anamaria, Stela, Margareta

Scandaluri, instabilitate, criză financiară. Ceea ce definea societatea românească se regăsea „în mic” și în teatru.

Acum, la aproape 100 de ani de la înființare, la un secol de la Marea Unire, lucrurile par să fi intrat pe făgașul lor. Revista trăiește, cu bune și cu rele, prin artiștii săi, care sunt mândri că prin cupletele, scheciurile rostite pe scenă i-au ajutat pe români să traverseze istoria râzând în hohote.

Despre centenarul Marii Uniri nu se poate vorbi fără să fie subliniată istoria hazului de necaz, de la Constantin Tănase până în prezent.


<< Inapoi

    Pagina 1 din 1   



Istoric 99 de ani de la infiintarea Companiei `Carabus` de catre `C-tin. Tanase` in 23.05.1919 +++

Istoric Valeriu Nutescu actor la Teatrul `TANASE` 1957-1963. Aniversare ziua de nastere 19.01. La multi ani ! +++

Istoric Vasile Vasilache (26.10.1907- 04.04.1944) la Teatrul de Revista `C-tin Tanase`  +++

Istoric Revista romaneasca, legata de marele Tanase, strabate deceniile pastrandu-si humorul 05.07.1943 +++

Istoric 1964 Tantzi Capatana, o mare Domana si artista de Teatru de Revista +++

Istoric 1963 Elisabeta Hentia, o minune a teatrului de Revista Carabus +++

Istoric Naarghita (14.01.1939- 26.02.2013) A cantat in anii 1956-57 la Teatrul Revista `C-tin Tanase` +++

Istoric_N. STROE, Spectacol Omagiu la 100 ani de la nastere si 80 ani de la debut +++

Istoric Constantin Tanase (05.07.1880 -29.08.1945) si vedetele sale: Lisette Verea, Lulu Savu, Lizica Petrescu si Mia Steriadi 1933 +++

Istoric Constantin Tanase (05.07.1880 -29.08.1945) si Elena Zamora, 2 ciobanasi de Revista 1932 +++

Istoric 1948 Trio Grigoriu: George, Angel si Cezar succes la Teatrul de Revista +++




 Teatrul Constantin Tanase



Termeni si conditii  |  Contact  |  Harta website

 

Teatrul de Revista `Constantin Tanase` este o Institutie de Cultura a Primariei Municipiului Bucuresti.
© TeatrulTanase.ro 2008 - 2018




       
Search/ Cauta in site

Nume actori, spectacole
Foto, Video
Articole media